Vildare än Västern

Samlar du på udda resmål? Då kanske en resa till Kozyrevsk, Kurilskojesjön, Tolbatjek, Esso, Avatjabukten och Uzon-vulkanen kan vara något.

I augusti i år tar tv-journalisten Lena Haglund med sig en liten grupp nyfikna resenärer till Kamtjatka, halvön mellan Ochotska havet och Berings hav i östra Ryssland. Om geografin förvirrar så tänk aktiva vulkaner, laxfiskande brunbjörnar och milsvida vyer. Lena talar flytande ryska och har gjort flera tv-dokumentärer, bland annat om Kamtjatka.

– Hösten 1991 lärde jag känna Natasja i byn Esso, berättar Lena. Jag såg henne hala den sovjetiska flaggan och hissa upp den ryska, när nya tider tog sin början i dåvarande Sovjetunionen. Vi har fortfarande kontakt, hon är en stor kulturpersonlighet som jag ser fram emot att återse. Jag har också vänner bland renskötande nomader som vi kommer att bo och leva tillsammans med under några dagar. Till dem tar vi oss med helikopter över väglöst land.

Kamtjatka är vildmark med en brunbjörn per 50 invånare. Kurilskojesjön sägs vara en av världens bästa platser att se vilda brunbjörnar på nära håll och utöver björnspaning står flera dagsutflykter till fots på programmet, liksom fler möten med nära vänner till Lena. Hit hör Matrjona som är barnbarn till det par som Sten Bergman levde hos på Kamtjatka under 1920-talet. För några år sedan gjorde Lena tv-dokumentären ”I Sten Bergmans fotspår” och hon har också tillsammans med två andra journalister skrivit en bok om forskningsresanden Sten Bergman.

Detaljerat program för resan

Bilder och kontakt
För mer information och högupplösta bilder kontakta:
Gränslösa Resor, Lotta Borgiel, tel 0151-209 00, mobil 0706-86 88 55,
e-post lotta@granslosaresor.se, webb www.granslosaresor.se