Turisternas intresse bra för hotade sköldpaddor

PRESSMEDDELANDE – 12 augusti 2015

Turisternas intresse bra för hotade sköldpaddor

Den största av alla sköldpaddor – havslädersköldpaddan – minskar drastiskt i antal. Som på många håll i världen visar det sig att när besökare intresserar sig för hotade arter så stiger djurens värde – och de blir betydligt mer värda levande än döda.

Längs Mexikos och Centralamerikas Stillahavskuster har antalet havslädersköldpaddor under de senaste 25 åren sjunkit från tiotusentals eller hundratusentals till några hundra. I Malaysia har beståndet minskat från tusentals till en handfull.
Organisationen Internationella naturvårdsunionen (IUCN) har havslädersköldpaddan, som kan bli över två meter lång, på sin lista över akut utrotningshotade djurarter. Sköldpaddorna drunknar efter att ha trasslat in sig i fiskenät, kvävs av plastpåsar, blir påseglade av fartyg och slaktas för sitt kött. Ibland är djuren dödsdömda redan innan de kläcks eftersom äggen grävs upp och säljs som mat eller afrodisiakum.

Den svenska researrangören Gränslösa Resor ordnar resor till Surinam i Sydamerika. Landet som ligger vid Atlantkusten är jämförelsevis okänt på den internationella turistkartan.
I april varje år kommer havslädersköldpaddor upp på stränderna i Surinam för att lägga sina ägg och medan besökarna kan förundras över skådespelet gynnas samtidigt sköldpaddornas fortlevnad.
– Det sägs vara över hälften av den totala atlantpopulationen av havslädersköldpaddor som kommer upp på stranden i Galibi i Surinam, berättar Lotta Borgiel på Gränslösa Resor. Våra chanser att få se dessa gigantiska urtidsdjur är stora. Det är ett bra exempel på hur ekoturism fungerar i praktiken. Byarna får inkomster från turisterna och bybor anlitas som lokala guider. Man har vänt trenden från hård tjuvjakt till att de flesta bybor faktiskt deltar i aktivt naturskydd.

Gränslösa Resors resa till Surinam, Franska Guyana och Guyana äger rum i april 2016 och leds av biologen Anders Haglund.

Lotta Borgiel

Pressbilder

Nedanstående bilder får användas fritt i samband med artiklar där Gränslösa Resor omnämns.

Högupplöst bild för tryck – Havslädersköldpadda

Leatherback2 Copyright METS Travel & Tours