Pionjärresa till Altaibergen

Print Friendly, PDF & Email

Svensk pionjärresa till centralasiatiska Altaibergen – korsväg mellan kulturer och historia

Hösten 2017 arrangerar Gränslösa Resor den första av minst två gruppresor genom Ryssland, Mongoliet, Kina och Kazakstan till de gyllene Altaibergen. Regionen är en av Världsnaturfondens (WWF) 200 ekoregioner med hög biologisk mångfald och innehåller dessutom ett Unesco-världsarv. Örnfestivalen nära Ölgii i västra Mongoliet blir resans höjdpunkt med tävling i kungsörnsjakt och ryttartävlingar.

– Resan är ett samarrangemang mellan Gränslösa, Mongolietkännaren Jan Wigsten och reseföreningen Scandinavian Geographical Society, säger Lotta Borgiel på Gränslösa Resor. Det är så spännande att få arrangera den första västerländska turen runt Altaibergen. Gränslösa Resor strävar efter att erbjuda unika resmål som Altai, Sudan och Alaskas vildmark och arbetar alltid för att stärka ekonomin i de länder vi besöker.

Altai ligger i Centralasien på gränsen mellan Ryssland, Mongoliet, Kina och Kazakstan med bergstoppar på över 4500 meter. Bergskedjan innehåller stora mineraltillgångar och en unik flora med bland andra vildformerna av vitlök och gräslök. 2003 upptogs de så kallade Gyllene Bergen i det ryska området på Unescos världsarvslista.

Under resan kommer gruppen, förutom att uppleva svindlande naturscenerier och historien genom museer och fynd, att möta en rad folkgrupper på nära håll. Ett par av dem är kazaker och tuviner i Kina och kazakiska nomader i Mongoliet. Flera nätter tillbringas hos nomadfamiljer i de karakteristiska jurtorna, ett slags förstärkta tält som går att bo i året runt.

Möten med nomader och kungsörnsjägare
– Den 30 september brakar örnfestivalen loss, berättar Lotta Borgiel. 400 örnjägare i fantastiska dräkter tävlar i olika grenar som; falkenering och att kyssa brud från galopperande häst. Falkenering är en mycket gammal jaktmetod med anor från fornhistorisk tid, ett kulturarv som anses vara så viktigt att det finns upptaget på Unescos lista över immateriella kulturarv.

18 september ger sig gruppen av mot första anhalten Sankt Petersburg och den 9 oktober är man åter i Sverige.

Detaljerat program för resan

Lotta Borgiel
tel: 0151-209 00 mobil: +46 (0) 706 86 88 55

Pressbilder

Nedanstående bilder får användas fritt i samband med artiklar där Gränslösa Resor omnämns.