Ny expedition till norra Sudan och Nubiens hemligheter

Print Friendly, PDF & Email

Ny expedition till norra Sudan och Nubiens hemligheter  – majestätiska pyramider, heliga berg och fort vittnar om de svarta faraonernas storslagna historia

I mars 2018 arrangerar Gränslösa Resor för andra gången en camping-expedition till norra Sudan för en grupp svenskar som förväntas klara elva nätter i tält. Resan ger en inblick både i historien och i hur nomader och stamfolk lever idag. Ledare är egyptologen Nils Billing, lärare vid Uppsala universitet, religionshistoriker och författare med unika kunskaper bland annat i att läsa hieroglyfer. Hans presentation av det forna Nubiens arkeologiska platser borgar för att gruppen får insikter i en historia som är okänd och ny för de flesta av oss.

– Vi gör en expedition djupt in i Nubiens öken där vi måste vara självförsörjande på mat, dryck och drivmedel, säger Lotta Borgiel, vd på Gränslösa Resor. Dit vi kommer lever nomader och stamfolk med sin boskap vid oaserna. Vi är glada att ha lyckats rekrytera den lärde akademikern Billing, uppskattad färdledare på oräkneliga resor och deltagare i flera arkeologiska utgrävningar i Egypten. Hans berättelser om hur faraonerna i Nubien, söder om det egyptiska riket, själva tog makten över sina forna härskare är fascinerande! Nubierna blev själva faraoner i Egypten under en period kring 700 f. Kr.

Farligt åka till Nubien?
Landet Sudan är hårt drabbat av krig och konflikter, men i området längs Nilen norr om huvudstaden Khartoum kan man resa. Det var tidigare en del av det nubiska riket och det är dit Gränslösa Resors expedition går. Utrikesdepartementet avråder från resor till resten av landet. Om Nubiens hemligheter blir fullbelagd kommer gruppen att utgöra nästan en procent av Sudans turism: bara omkring 2 500 turister besöker landet per år.

Unesco världsarv och besök i nubiska byar
Resan till Sudan, som huvudsakligen görs med fyrhjulsdrivna Landcruiser, innehåller både hotellnätter i Khartoum, övernattningar i traditionella nubiska hus och i tält. Gruppens chaufförer är skickliga mekaniker och alla medarbetare har utbildning i första hjälpen.

Gränslösa Resor pekar ut några godbitar ur programmet:

• Två världsarv: Meroe (huvudstaden i det forntida nubiska riket med över 40 pyramider) och Jebel Barkal (ett heligt berg vid staden Karima med tempel som är 2 500 år gamla vid sin fot).
  • Camping med 1 000-stjärnig himmel
  • Nubiska byar och kultur

Den 8 mars 2018 ger sig gruppen av mot Khartoum via Istanbul och den 25 mars är man åter i Sverige.

Detaljerat program för resan

Bilder och kontakt
För mer information och högupplösta bilder kontakta:
Gränslösa Resor, Lotta Borgiel, tel 0151-209 00, mobil 0706-86 88 55,
e-post lotta@granslosaresor.se