Vi utforskar lyckan i Bhutan

PRESSMEDDELANDE – 18 december 2014

Gränslösa Resor utforskar lyckan i Bhutan.

Bhutan är i ropet – ett buddhistiskt kungadöme där man fokuserar på invånarnas BNL (Bruttonationallycka) i stället för BNP (Bruttonationalprodukt). Ett land som tar emot ett begränsat antal turister per år och som är svårtillgängligt för den enskilda resenären. Ett oexploaterat land som är destinationen för Gränslösa Resors kvinnoresa i mars.

Enligt SVT anses Bhutans invånare vara bland de lyckligaste människorna i hela världen. Vad är hemligheten? Gränslösa Resor åker dit i mitten på mars för att utforska och studera lyckan. Genom samtal och möten med lokalbefolkningen och representanter för staten, får resenärerna tillfälle att bilda sin egen uppfattning om vad som utgör nationens djupa glädje.

− Vi börjar resan i östra Bhutan, ett område som få västerlänningar besöker. Här rör vi oss mellan byar där tiden stått stilla i århundraden, säger Lotta Borgiel, VD och ägare av Gränslösa Resor.

− Det är ett fantastiskt land och med vår resa vill vi verkligen visa hur invånarna lever sina liv. Vi besöker skolor, organisationer, hälsostationer och är hembjudna till bhutanesiska familjer. Dessutom besöker vi heliga platser, tar del av den storslagna naturen, deltar i dansfestival och inspireras av det traditionella textilhantverket.

Jenny Adhikari är färdledare för kvinnoresan i mars månad. Hon ser fram emot att leda gruppen igenom Bhutan, från öst till väst.

− Det bästa med denna resa är att den går genom hela Bhutan och ger en känsla för landet som helhet i stället för att fokusera kring de mer välbesökta västra delarna, säger Jenny Adhikari.

− Dessutom ligger fokus på landets underbara, ärliga invånare och på den genuina och traditionella kulturen. Det skulle inte förvåna mig om bhutanesernas lugna tempo och lycka smittar av sig på oss. Det är ett äventyr i fjärran land som kommer att bli ett minne för livet.

Här kan du läsa mer om kvinnoresan till Bhutan 22 mars – 10 april

Lotta Borgiel

Företaget grundades 2003 av Lotta Borgiel, nuvarande VD och ägare. Möten med mening är ledordet för Gränslösa Resor som ordnar resor utanför turiststråken och involverar många människor som annars aldrig skulle ha en chans att få del av turistindustrins pengar. Boende, mat, aktiviteter och guidning inhandlas alltid lokalt. Dessutom stödjer Gränslösa Resor olika projekt för att förbättra exempelvis utbildning och möjlighet till egen försörjning på olika platser världen över. Med våra kvinnoresor vill vi åstadkomma möten från kvinna till kvinna, ett systerskap över gränser.

Pressbilder

Nedanstående bilder får användas fritt i samband med artiklar där Gränslösa Resor omnämns.

Withpilgrhighresolution ugenwomanhighresolution