Filippinerna lockar igen

PRESSMEDDELANDE – 25 augusti 2014

Av Filippinernas noga räknat 7 107 öar drabbades sex av den förödande tyfonen Haiyan. Nu börjar resenärerna återvända.

Nyligen utnämndes Filippinerna av Lonely Planet till ett av världens mest spännande resmål. Nischreseföretaget Gränslösa Resor erbjuder nu en annorlunda kvinnoresa till Filippinerna.

– Vi är hembjudna till filippinska familjer, får se hur de lever och smaka mycket god hemlagad mat, berättar Lotta Borgiel på Gränslösa Resor som arrangerar resor där nära möten med människorna i värdlandet står i centrum.

– Vi reser på öar norr om tyfondrabbade Tacloban. Här märks ingenting av katastrofen som tyfonen orsakade. För kvinnorna vi möter blir vi ett välkommet utbyte med världen samtidigt som vi bidrar till familjernas inkomster.

Ett annorlunda inslag på resan är mötet med ursprungsbefolkningen mangyanerna. Kommersiella intressen har trängt undan och gjort livet svårt för dem men nu pågår sedan flera år ett svenskt projekt för att ge dem medborgarskap så att de får samma rättigheter och skyldigheter som alla andra filippiner. Resans lokala färdledare är projektkoordinator vilket borgar för intressanta inblickar i en annan kultur.

– Förhoppningsvis får alla deltagare nya perspektiv, säger Lotta Borgiel. Inte minst på sina egna liv här hemma!

MEDIA:

Vid registreringen för medborgarskap fick barnen nya skor. (1)

För mer information om Gränslösa Resor och Kvinnoresan till Filippinerna, kontakta:

Lotta Borgiel, telefon 070-686 88 55

www.granslosaresor.se

Möten med mening är ledordet för Gränslösa Resor som ordnar resor utanför turiststråken och involverar många människor som annars aldrig skulle ha en chans att få del av turistindustrins pengar. Boende, mat, aktiviteter och guidning inhandlas alltid lokalt. Dessutom stödjer Gränslösa Resor olika projekt för att förbättra exempelvis utbildning och möjlighet till egen försörjning på olika platser världen över.