Resebeskrivning – Kina längs sidenvägar i Sven Hedins fotspår

Print Friendly, PDF & Email

Preliminärt program
Preliminärt program med reservation för förändringar. En punkt som särskilt kan påverka genomförandet av denna resa är att Xinjiang-provinsen har speciella restriktioner och en viss politisk instabilitet.

Dag 1. Avresa från Sverige
Måltider ombord

 

Dag 2. Beijing – Xian, flyg
Efter att ha landat i Beijing har vi en direkt transfer till Xian. Enklare måltid om bord. Vid ankomst besöker vi basarerna och den väl bevarade stadsmuren. Därefter incheckning, välkomstmiddag och kort introduktion.
Mat ombord, Välkomstmiddag ingår

 

Dag 3. Xian
Tidig morgonstund i Lilla Vildgåsens Pagod. Här ”möter” vi buddistmunken Xuanzang som under 600-talet reste till Indien för att översätta och ta hem heliga buddistiska texter till Chang’an (Xian). I öster i Xian började de berömda Sidenvägarna genom Centralasien. Dessa var de viktigaste handelsförbindelserna mellan Öster- och Västerland innan sjövägen runt Afrika upptäcktes.
Vi gör sedan en utflykt till Kejsare Qins Terrakottaarmé. Qin Shi Huangdi var Kinas förste kejsare (död 210 f Kr) och armén av soldater gjordes för att vakta hans grav som finns i närheten.

F, L, M ingår

 

Dag 4. Xian – Lanzhou, tåg 676 km
Efter frukost tar vi det nya expresståget till Lanzhou vid Gula floden och är framme vid lunch. Efter incheckning gör vi ett besök på stadens museum. Vi koncentrerar oss på historien om Sidenvägarna. Vi ser också vilka spår närkingen Gunnar Andersson – ”Kina Gunnar” lämnat efter sig. Gunnar som egentligen var geolog och anställd av kinesiska regeringen för gruvprospektering blev alltmer engagerad i arkeologi och tog hem många föremål till Sverige som kan att bli grunden till det Östasiatiska museet i Stockholm.
F, M, (Lunch på tåget ingår ej)

 

 

Dag 5. Heldagsutfärd till Binglinggrottorna
Efter frukost åker vi buss till den en stora Liujiaxia-dammen. Lunch längs vägen och därefter en båt över vattnet till Binglinggrottorna som hör till de främsta i Kina. Miljön vid grottorna är otroligt vacker med ”sockertoppsberg”. Efter en rundvandring tar vi båten tillbaka över dammen, och åker åter till Lanzhou.

F, L, M ingår

 

Dag 6. En lugn dag vid Gula Floden
Vi tar linbanan över floden till den Vita Pagoden på höjden. Vi har en fin utsikt över floden och staden när vi vandrar nedför berget. Tid för egna strövtåg längs floden. Strax före klockan åtta på kvällen tar vi nattåget till Dunhuang.

F, L, M ingår

 

Dag 7. Heldag i Dunhuang
Efter incheckning och frukost är vi lediga en stund på förmiddagen. Det kan kanske passa med lite massage, besök hos frissan, shoppa lite eller bara koppla av. Gemensam lunch (ingår). Därefter gör vi oss redo för en cykeltur. Vi tar en runda genom de gamla stadsdelarna och sedan bär det av ned till sanddynerna i oasens utkant. Där kan man gå eller rida kamel (ingår ej) uppför dynerna. Det finns lite olika vägval. Eller gå bara till Månskärans sjö som så förunderligt har hamnat här. Vi åker tillbaka innan solnedgången annars blir det ganska sent. 

F, L, M ingår

 

Dag 8. Dunhuang – Heldagsutfärd till Yadan National Park
Marco Polo som reste här på 1200-talet skrev fritt översatt: Längs hela vägen bara sanddyner, märkliga bergsformationer, ingen mat, och på natten kan man höra spöken ropa. Sven Hedin undersökte det geologiska landskapet här år 1896. Här ser vi bl.a. rester från den gamla muren från Handynastin och det är här som vi kommer i utkanten av den uttorkade sjön Lop Nor.

F, L, M ingår

 

Dag 9. Dunhuang – Turpan
Efter frukost och utcheckning besöker vi de unika Mogau-grottorna som räknas bland de fyra förnämsta i Kina. Lunch (ingår). Vid 17-tiden tar expresståget till nästa berömda oasstad längs sidenvägen – Turpan. Här möter oss vår nationell guide Ahmed som ska vara med oss under flera dagar ända till Hotan.

F, L. Ingår. ( Kvällsmat på tåget ingår ej)

 

Dag 10. Turpan
Idag gör vi en heldagsutfärd. Det är mycket på programmet, men det blir lugnare nästa dag. Det bär iväg mot de Flammande Bergen. Enligt sägnen blev munken Xuanzang bländad av bergens flammor när han var på väg att hämta hem buddistiska skrifter till Kina. Vi besöker också en stor kinesisk kyrkogård som började anläggas under mitten av 200-talet. Här får vi höra historien on Astanagravarna och även gå ned i en grav. Här kan vi se mumier från Tangdynastin – en general med fru ( tå och naglar kvar) Gravarna utgrävdes av kineserna på 1970-talet. Mer än 1000 gravar hittades. Om inte hinder uppstått äter vi lunch (ingår) i en uigurby, där vi också gör en rundvandring. (Byn har varit stängd periodvis på grund av oroligheter i Xinjiang). Ett kort besök i den gamla ruinstaden Gauchang hinner vi med samt en promenad ut till världens tredje (fjärde?) lägsta plats – en gammal sjöbotten, innan vi far tillbaka till hotellet.

F, L, M ingår

 

Dag 11 – Cykeldag i Turpan
Efter frukost ger vi oss ut på en cykeltur i Turpan. Vi letar upp de urgamla underjordiska vattenkanalerna s.k. karezer. Genom bakgator och vinodlingar tar vi oss till Eminmoskén och den vackra minareten. En fika på stående fot. Känns det bra, kan vi ta en extrasväng. En stund ledigt. På kvällskvisten gör vi en bussutflykt till resterna av den gamla staden Jaihoe, som ligger på en klippa mellan två floder. Staden var en viktig plats längs Sidenvägen och den mest betydelsefulla garnisonstaden i Västra Regionerna. Platsen övergavs efter Ghingis Khans härjningar här på 1200-talet. Åter till hotellet.

F, L, Kvällsmat förslagsvis på nattmarknaden (ingår ej)

 

Dag 12. Turpan – Korla – den torra korridoren, Buss 380 km
Nu blir det att åka buss några dagar. Vägen slingrar sig över en bergskedja. Lunch någon stans längs vägen. Korla är idag är en välmående stad med såväl jordbruk som tung industri samt oljeindustri. Här var ett inbördeskrig i full gång när Sven Hedin var på väg västerut 1934 under sin fjärde stora expedition. Han hade ett uppdrag av den kinesiska regeringen att göra kartor, en plan för en bilväg från Beijing till Xian samt undersöka möjligheter för konstbevattning. I Xinjiang rådde inbördeskrig. Hedin möttes av sådant tillmötesgående att han blev misstänksam. Man ville åt Hedins bilar att användas i kriget. Sven vägrade. Därav dödshotet. Hela detta drama får vi ta itu med i detalj på plats. Kvällspromenad

F, L, M ingår

 

Dag 13. Korla – Kucha, 308 km
”Druvor från Turfan är de bästa, meloner från Shanshan de sötaste och lamm från Kucha är som en blomma”, sägs det. Kucha är känt för sitt lammkött och sina aprikoser. Staden är också känd som dansens och musikens hemstad. Lunch vid ankomst Promenad i stan. Besök i den gamla moskén.

F, L, M ingår

 

Dag 14. Kucha
Utfärd till Kirzil grottorna 75 km från Kucha. Buddismen dominerade här innan islam kom. Här finns många buddistiska grottor, en del som fungerade som bostäder andra som tempel. Det påstås att Kizil grottorna är grottkonstens födelseplats. De byggdes före Mogaugrottorna i Dunhuang. Trots mycket plundring finns 10 000 kvadratmeter muralmålningar i 236 grottor kvar och är av stort intresse för såväl forskare som konstnärer. Lunch längs vägen (ingår)
Därefter åker vi till en ravin i Himmelska bergen. Där gör vi en kort vandring på några kilometer. Åter till hotellet.

F, L, M ingår

 

Dag 15. Kuche – Kothan 680 km
Dags att påbörja färden genom världens näst största vandrande öken. Inte på kamel eller till fots som Sven Hedin utan motordrivet. Även om det går många gånger fortare än när Sven korsade öknen så kommer vi att uppleva öknens mäktighet och storhet. Vi passerar Tarimfloden som Sven flera gånger tog sig nedför. Lunch längs vägen. Vi handlar med oss bröd ,frukt, mm eftersom det inte vimlar av matställen. Här får vi stå ut med miltals med öken med mängder av sand. Stå ut? Kanske är det just det vi först uppfattar som enformigt som hjälper oss att se detaljerna.

 

Någonstans väster om vägen, där dagens Kothan Darja rinner, hittade Sven Hedin vatten och överlevde därmed den s.k. ”Dödsmarschen”. Året var 1895. Med djur och tjänare gav han sig iväg på det som kom att bli hans farligaste äventyr, men det hade han ju förstås ingen aning om. Sven ville, från Merkit i västra Taklamakan, korsa öknen fram till floden Khotan Darja, som delar öknen i mitten. 8 kameler, 2 hundar, 3 får, 10 kycklingar, 3 gevär och 6 pistoler, mjöl och ris för flera månader hade han tagit med. Vatten skulle fyllas på efter hand. En felkalkylering höll på att kosta honom livet. Han missbedömde avståndet och alla led akut vattenbrist. Planerade 15 dagar blev 29. Den ena efter den andra veknade, såväl folk som djur. Två av hans mannar dog i öknen. Just denna dramatiska händelse har Hedin noggrant beskrivit i flera olika berättelser.

F, M ingår

 

Dag 16. Kothan
Förmiddagen ägnar vi åt ett besök i Milikawat. I öknen runt Kothan finns många översandade ruinstäder. En sådan är Milikawat 25 km söder om Kothan. En del anser att Milikawat har varit huvudstad i kungariket Kothan (206 BC–AD907). Inte mycket finns att beskåda. Det är nog mer själva jorden vi står på än vad vi ser som gör det hela intressant. Det finns planer på att göra utgrävningar, men pengarna saknas. Här rinner floden fram som förorsakat många spillda drömmar om rikedom eller varför inte tvärtom – floden som gjort det möjligt för en fattig bonde att bygga fint och köpa bil. JADE!
Har vi tur är det skördetid för valnötter och det är intressant att se hur arbetet går till.
Dagen viktigaste händelse är museibesöket. Stadens fina museum speglar en 5000-årig historia på en plats där indisk, centralasiatisk, kinesisk och även grekisk kultur strålat samman Här kan vi få se repliker av platser som vi inte har möjlighet att besöka på grund av alla restriktioner och dyra tillstånd. En stund ledigt innan kvällsmat på nattmarknaden förslagsvis. (ingår ej)

F, L, ingår

 

Dag 17. Kothan
Vi ägnar dagen åt hantverk med tusenåriga traditioner: papperstillverkning, träsniderier, jadearbeten, mattillverkning och väverier av s.k. Altlassiden, där man väver på varp som har färgats genom knytbatik.

F, L, M ingår

 

Dag 18. Kothan – Kashgar 510 km
Vi tar morgontåget. Denna järnvägssträcka har bara ett par år på nacken. Vi är framme vid 15-tiden. Lunch på tåget (ingår ej) Vi checkar in vid det gamla ryska konsulatet där Sven oftast bodde i början och vid avslut av sina expeditioner. Vi hinner med en kvällspromenad.

F, M ingår

 

Dag 19. Cykeldag i Kashgar
I Kashgar strålar karavanvägarna österifrån samman. Och västerut går de vidare mot bl.a. till Samarkand och Bukhara och söder ut till Kashmir. Idag förändras staden snabbt då den numera är en av Kinas frizoner för handel. Vi möter det gamla och det nya. Vi cyklar ut till djurmarknaden som fått flytta ut på landsbygden. Här går vi runt och ser hur handeln fungerar med budgivning, hur hästarna testas och vi bekantar oss med olika sorters får. Sen fixar vi någons slags picknicklunch (ingår ej) med frukt, melon, bröd och piroger, ja vad vi finner på marknaden innan vi drar vidare för att se ett känt gravmonument. Tidig middag (ingår) intar vi på f.d. brittiska konsulatet. Byggnaden är upprest av svenska missionärer som bedrev verksam het här.
Åter till hotellet. En sväng till för de som önskar till stora moskén, och den 1000åriga hantverkargatan om vi inte hann med det i går. Under vårt besök här vill vi också försöka hitta något ställe där vi kan lyssna till uigurisk musik.

F, L, M ingår

 

Dag 20. Kashgar – Karakulsjön, 200 km
Vi åker en etapp av Karakorum Highway. Vårt mål är en ”lägerplats” vid Karakulsjön på 3600 m.ö.h. Vägen upp är vacker! Vi njuter av naturen och kopplar av vid Mustagh Atas fot, det berg som Sven Hedin flera gånger försökte bestiga utan att någonsin lyckas. Vi provianterar för lunch på vägen upp (ingår ej). Det här är en plats där naturens skönhet kompenserar det enkla boendet i en jurt (nomadbostad) Vid första anblick tänker man kanske – ja vad tänker man……..? Men vi sätter oss på varsin häst och skrittar i lugn takt runt sjön. Bland jakar och får, över små vattendrag! En sådan tur ger oss upplevelse av stillhet, tystnad och man känner vördnad. Det är bättre att ta sig fram med häst än att gå runt eftersom vi har avancerat tämligen högt i höjdmeter på några timmar och då vi ska övernatta här ”är det klokt att inte anstränga sig så mycket”. Den som av någon anledning inte kan/vill rida, kan i stället ta en kort promenad, men inte runt sjön, men gå en liten bit och sedan vända. Vi bor hos kirgizerna som nyligen fått tillstånd att ta emot utländska nattgäster. Frun lagar en god kvällsmat till oss. Så kommer kvällen. Alla, nästan alla, åker ned från berget, men vi övernattar för att få uppleva kvällsstund såväl som morgonstund på denna ödsliga plats.

F, L, M ingår

 

Dag 21. Karakulsjön – Kashgar
Nattens bekvämlighet kompenseras av att vakna till stillheten här. Efter frukost hos nomadfamiljen gör de som vill en promenad till närmaste by. Det tar 1-2 timmar beroende på om, och hur, man flyttat om de små broarna över vattendragen. Därefter kör vi någon mil ytterligare på vägen mot Pakistanska gränsen för att se var startpunkten är för att ta sig till Mustagh Atas basecamp. Vi stoppar hos ”vår” kirgizfamilj för lunch innan vi påbörjar vår nedfärden till Kashgar.

F, L, M ingår

 

Dag 22. Kashgar – Urumqi
Frukost och sedan morgonflyget till provinshuvudstaden Urumqi. Efter lunch gör vi ett museibesök för att bl.a. se ”Skönheten från Loulan” – fynd från utgrävningarna i Loulan vid den vandrande sjön Lop Nor.

F, L, M ingår

 

Dag 23. Urümqi – Beijing
Frukost och sedan flyg till Beijing. En enkel måltid serveras ombord. Transfer till vårt hotell. Vi hinner med att kanske shoppa eller gå till någon närbelägen park eller vad man nu vill göra.

F, L, Avskedsmiddag ingår

 

Dag 24. Beijing- Sverige
Frukost och sedan tar vi oss ut till Beijings flygplats för återresa till Sverige. Måltider ombord

 

För ytterligare information kontakta Gränslösa Resor

Tel: 0151-20900, E-post: info@granslosaresor.se

DELA DEN HÄR SIDAN MED ANDRA
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Svara